”Det man inte pratar om”
Författare: Pia Sundgren Storm, H-G Storm, Jennie Hultgren
Biografisk
ISBN 978-91-639-4540-3

En mor, en dotter och syster, en maka och psykolog: Tillsammans har de skrivit ”Det man inte pratar om”, en bok om det som inte får hända men som händer, om det vi inte pratar om som vi måste börja prata om. Som berättar om det svåraste, sätter ord på de stora frågorna utan svar, den bottenlösa sorgen, vanmakten, ansvaret och skulden. Men som också beskriver hur kärleken ger kraft att stå upp när man egentligen inte orkar, om mänsklighet, och om mod.

Det är en bok om självmord, en bok att prata om.

”Boken är ingen feelgood bok, eller någon bok om självförverkligande, utan en återgivning av en resa – om verkligheten före, under och efter ett trauma. Den bok som kanske liknar mest den bok jag själv skulle ha velat ha i min hand då, när katastrofen var ett faktum”, beskriver huvudförfattaren på bokens baksida.

2012 satte huvudförfattaren av den nyutgivna ”Det man inte pratar om” sig ned för att skriva sin första text om livet före, under och efter den katastrof som tre år tidigare hade ställt livet på sin spets, då den unga vackra sonen valde att själv avsluta sitt liv. Skrivandet blev snabbt en form för nödvändig terapi, texterna blev många och fick så småningom en egen blogg där de kunde ge tröst och lindring även åt andra. Nu, ytterligare fem år senare går en del av texterna över i bokform.

Vi får ta del av tre perspektiv på upplevelserna, det är mamma Pias, storasyster Jennies samt maken och psykologen HG:s. Innehållsmässigt låter sig inte boken kommenteras eller analyseras. Det är en mycket välskriven återgivning av författarnas upplevda verklighet. I ett flytande, tillgängligt, öppet och ärligt språk får läsaren ta del av deras tankar, känslor och upplevelser både före, under och efter katastrofen. Boken greppar tag och berör på djupet, man känner med i ilskan, sorgen, maktlösheten, vill sparka, slå och skrika; NEJ!! Detta får inte hända, det får inte vara så! Både boken och känslan greppar, och stannar länge.

Boken kommer som ett viktigt inlägg i arbetet med att synliggöra den ständigt ökande psykiska ohälsan och självmordsiffran bland unga. Den är mättad med insikter, visdom och klokhet och kommer inte lämna läsaren oberörd. I tillägg till att kunna vara ett igenkännande och kanske en form av tröst för andra drabbade, väcker den både tankar och frågor i oss alla. Att den inte är en feelgood och är helt befriad från klicheer är en oerhörd lättnad.

”Vi måste våga fråga” är något vi ofta hör och läser. Men också, som psykolog HG Storm påpekar i boken, ”inte tillåta samtalet sluta där”, när vi möts av svaret ”jag vet inte”, om vi misstänker att något inte är som det ska. Pia skriver; ”Jag visste inte ens att det fanns en fråga att ställa.” H-G Storms många erfarenheter från sitt arbete med unga i sin roll som psykolog ger ett fint bidrag till boken. Vi får ta del av både hans egna reflektioner, och även en del fakta när han bland annat skriver om hormoner och hjärnans utveckling,  introverta och extroverta, och om posttraumatisk stress vid trauma.

Allt sammantaget är detta en bok jag rekommenderar på det starkaste, för alla att läsa. Vi har inte råd att förlora våra ungdomar, våra söner och döttrar, systrar och bröder. Vi har inte råd att inte prata. Det är vårt allas ansvar.

”Bli en som ser.”
Pia Sundgren Storm

Utgivningsdatum 2017-10-20