”Friskyttarna”
Författare: Ewa Broberg
Marwa Förlag
Genre: Fantastik
ISBN 978-916394005-7

Med vilja, kraft och mod som drivkraft

För några kvinnor räcker det inte att vara fembarnsmamma. Att i tilägg arbeta som intensivvårdssjuksköterska kanske inte heller räcker alla gånger. Då kan man ge sig i kast med att, under premisserna av NaNoWriMo, skriva en roman på 50 000 ord under en månad. Sedan kan man, eftersom det är få förunnat att få kontrakt med ett stort förlag, starta eget förlag för att själv kunna ge ut sin bok.

Just så kom Ewa Brobergs debutroman Friskyttarna till, en roman inom fantastik-genren som är en blandning av science fiction, fantasy och skräck. Under november månad 2015 satte Ewa sig ned, med en tanke utan plan, och flödesskrev sin berättelse. Nu, två år senare finns boken i handeln, som första delen i en dystopisk triologi.

Handlingen utspelar sig år 2084, 50 år efter det stora kriget år 2035. Huvudpersonen är den unga ingenjören Lilia som lever i Eden, en stad helt skyddad från yttervärlden och där invånarna inte tror det är möjligt att leva utanför stadens murar. Men Lilia, som råkar mycket illa ut i sitt äktenskap tvingas fly, svårt skadad, med hjälp av helarlärlingen Tristan. Utanför murarna visar sig en helt annan värld än förväntat, och deras tillvaro kantas av den ständiga kampen för att överleva.

Språket är lätt och flyter på bra, med korta tillgängliga meningar och ord. Kärlek finns, både tvåkönad och samkönad. Kärleksintrigerna och andra konflikter finns, och vi kan också bocka av både våld och spänning i olika former. Rent handlingsmässigt kunde boken varit aningen tätare. Min önskan är ändå att läsaren själv kunde få fantisera fram en helt egen plats där historien pågår, i stället för att svenska namn blandas med fiktiva. Huvudkaraktärernas namn samt andra ortsnamn är inte traditionellt svenska, så för mig blir det en liten kalldusch varje gång jag befinner mig i Sverige fast jag är i Nya Pangea.

Att med murar stänga inne eller stänga ute människor ligger i tiden, är en av mina tankar efter att ha läst Friskyttarna. Kanske är det inte enbart dystopiskt att tänka sig världen på det sättet, att alla som lever utanför vår skyddade kupol är rebelliska friskyttar. Kanske blir vår gemensamma planet i slutändan så förstört att vi blir tvungna att leva på konstgjord framställd vätska och näringsinjektioner. Kan man gå så långt som att tänka sig att vissa delar är näst intil en realistisk framtidsvision? Vilken dystopi!

Kanske finns det mer att hämta från Fantastik genren än vad jag har tänkt. Lätt underhållningsläsning är det i alla fall, och spännande till tider, även för en medelålders läsnörd som en själv, vars barndoms böcker dominerades av troll och mytologiska väsen. Det känns inte riktigt rättvist mot boken, som riktar sig till en yngre generation som dagligen slukar Fantasygenren. Men det känns som att även en yngre version av jag själv lätt skulle blivit underhållen av Ewas dystopiska värld och berättelse.

För författaren kan jag bara lyfta på hatten. Att genomföra det hon gjort med Friskyttarna är väl värd min beundran. För när jag för min dagliga kamp för att jaga Jante på dörr så kliver människor som Ewa Broberg så självklart in, knackar mig på axeln och bekräftar det jag egentligen alltid trott, att Jante verkligen är en dålig vän att ha. Tack för den!

Om allt går enligt författarens plan så kan läsaren se fram emot den andra delen, ”Desertörerna,”  i maj 2018. Skriven under november 2016.

Mera Ewa Broberg

Annonser